Marketing; we maken er met z’n allen best een big deal van. We bedenken prachtige
manieren om zoveel mogelijk nieuwe klanten te werven. We trekken potentiële klanten
onze funnel in. Onderweg moeten ze precies de bedachte route doorlopen van een
‘koude’ lead naar een ‘warme’ lead.
Misschien wel mooi bedacht, maar deze potentiële klanten blijven vaak helemaal niet op de route die jij uitgestippeld hebt. Ze kijken namelijk ook wel eens bij een concurrent of hun aandacht voor jouw in product of dienst verdwijnt tijdelijk. En dus gooien we er nog meer geld en energie tegenaan om ze weer terug op het juiste pad te krijgen in de hoop dat ze nu wél op de route blijven.
We investeren gigantische bedragen in de werving van nieuwe klanten, maar vergeten vaak de klanten die we al hebben. Door focus te leggen op de trouw van bestaande klanten creëer je niet alleen groei maar ook ambassadeurs. Ambassadeurs die voor jou nieuwe klanten werven.
Dus richt jij je alleen maar op de voorkant van je proces? Dan zie je niet wat er aan de achterkant gebeurt. Jammer, want aan de achterkant zit de waarde. Daar zitten je tevreden en loyale klanten. Die wil je binnen houden.
Leer je klant stapje voor stapje beter kennen met een data-gedreven loyaliteitsprogramma. Data die je al vroeg in het proces vergaart, via je bestaande kanalen zoals je site, webshop, nieuwsbrief of social media. Gebruik vervolgens die data om het klantcontact steeds meer te personaliseren. Want mensen doen nog altijd zaken met mensen (hallo, open deur).
Data stelt je in staat om de relatie met je klanten te versterken. Om hun vertrouwen te winnen. Als jij weet waar jouw klanten wakker van liggen, kun je persoonlijker en vaker met ze communiceren. Ze sneller een oplossing bieden. Het échte klantcontact. Van het soort dat ambassadeurs voor jouw merk genereert.
Breng structuur aan in je data met een slimme automation tool. Die zorgt ervoor dat de data niet op verschillende afdelingen, maar op 1 plek vastligt. Die ordening is belangrijk, want zonder structuur blijft data chaos. Hulp nodig bij het structureren van je data? Wij helpen je graag. \